باسمه تعالی

دومین کنفرانس مدیریت مالی بانک ها

با موضوع: نقدینگی بانک ها، دولت، بورس و بازار بین بانکی


مخاطبین:

کارکنان واحدهای ریسک، مالی، اعتباری

حسابداری و بودجه بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی

و کارکنان حوزه اقتصادی، اعتباری و نظارت بانک مرکزی

مهلت ثبت نام:

22 مرداد 1401

زمان برگزاری:

دوشنبه 24 مرداد 1401

ساعت برگزاری:

8:30 الی 12:30


 سخنرانان و عناوین سخنرانی ها:

تجربه عملیات بازار باز و بازار بین بانکی

در نظام بانکی کشور: راهبردها و چالش های پیش رو 

سخنران: دکتر محمد نادعلی

بازار بین بانکی ریالی از تیرماه سال 1387 در اقتصاد ایران شروع به فعالیت کرد و تا قبل از راه اندازی عملیات بازار باز از ابزارهای بسیار محدود و حجم مبادلات پایین و میزان اثرگذاری کمی بر نرخ سود برخوردار بود. با چرخش بانک مرکزی به سمت استفاده از ابزارهای غیرمستقیم سیاست پولی و بالاخص اجرای عملیات بازار باز از سال 1399 شاهد تنوع ابزارهای سیاست پولی و گسترش حجم و مبادلات بازار پولی بودیم که نتیجه آن ثبات نسبی نرخ سود در این بازار است.به طور کلی بحث در خصوص مزایا و معایب ابزارهای نوین سیاستگذاری پولی در ایران و چرخش به سمت ابزارهای غیرمستقیم پولی همواره مورد توجه سیاستگذاران و علاقمندان بوده است. برهمین اساس واکاوی تجربه قبل و بعد از اجرای عملیات بازار باز و بازار بین بانکی در نظام بانکی کشور و بررسی موضوعاتی همچون نحوه مدیریت نقدینگی و سود، ابزارهای مورد استفاده، چالش ها و راهبردهای توسعه این بازارها می تواند برای علاقمندان و متخصصان مفید واقع شود‌.

 

آشنایی با اوراق مالی اسلامی به عنوان شیوه نوین  تأمین مالی دولت 

سخنران: آقای مهدی بنانی

امروزه در اکثر کشورهای توسعه یافته و نیز در حال توسعه، از ظرفیت انتشار اوراق بهادار دولتی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تأمین مالی در افق کوتاه مدت و بلندمدت، پوشایی و تعدیل نوسانات ماهانه منابع دولت (از طریق انتشار اوراق درون سالی) استفاده می ‏شود. بازیگران طرف تقاضای اوراق دولتی در بازارهای بدهی کشورهای مختلف مشتمل بر موارد زیر می باشند:

1- بانک های تجاری (غالباً به عنوان بزرگترین گروه سرمایه ‏گذاران هستند)

2- صندوق ‏های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه (با توجه به ماهیت عملیاتشان، همواره از سرمایه‏ گذاران اوراق دولتی هستند.)

3- صندوق‏ های سرمایه گذاری مشترک (که بیشتر در اوراق دولتی با سررسید کوتاه مدت سرمایه گذاری می نمایند.)

4- سرمایه‏ گذاران خارجی و سرمایه گذاران خرد (خانوارها و اشخاص حقوقی با سبد خرید محدود)

از سوی دیگر عملیات بازار باز بر روی اوراق دولتی که به دلیل ماهیت خود نقطه اتصال میان بخش مالی اقتصاد و بخش عمومی می باشد، از سال 1399 به بعد آغاز و در حال حاضر به عنوان یکی از ابزارهای سیاستگذاری پولی توسط بانک مرکزی پیگیری می‌شود، لذا لازم است تا دانش لازم در خصوص اوراق بدهی دولت اعم از ماهیت، سازوکار انتشار و ... در اختیار فعالین بانکی قرار گیرد.

 

مدیریت موثر نقدینگی بانک با استفاده از ابزارهای بازار پول

سخنران: مهندس ایمان نوربخش

مدیریت موثر نقدینگی و کنترل ریسک های آن در بانک نیاز به ابزارها و الزاماتی دارد که بدون آن الزامات بانک ها قادر به کنترل ریسک نقدینگی خود نخواهند بود. یکی از مهمترین این الزامات کارایی بازار پول و مشخص شدن نرخ سود بر اساس عرضه و تقاضا در این بازار می‌باشد. در این ارائه به اثرات عدم تعادل در بازار پول بر ریسک نقدینگی خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که چرا بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار پول منجر به افزایش ریسک نقدینگی بانک ها و ناکارآمدی ابزار های آن خواهد گردید.

 

برآورد منحنی بازده و کارکرد آن در مدیریت تأمین وجوه بانک‌ها 

سخنران: دکتر ندا بشیری

استفاده از منحنی بازده جهت ارزیابی نرخ‌های تأمین مالی کوتاه‌مدت در بازار ریپو موجب کاهش هزینه تأمین مالی و کارایی بیشتر در مدیریت وجوه بانک‌ها می‌گردد. نرخ معاملات ریپو و مشتقات بازار بدهی می‌تواند در محاسبه دقیق‌تر منحنی بازده به کار گرفته شوند، محاسبه بهتر منحنی بازده امکان ارزیابی کاراتر نرخ‌های رقابتی را فراهم می‌نماید. منحنی بازده در تعیین بهینه‌ترین استراتژی‌های مدیریت وجوه بانک‌ها نیز نقش اساسی دارد. منحنی بازده، نماگر بازده در سررسید‌های مختلف است و نشان می‌دهد تأمین مالی در چه سررسیدهایی دارای هزینه کمتر و سرمایه‌گذاری در چه سررسیدهایی دارای بازدهی بیشتر است. بررسی آماری روند منحنی بازده در مقاطع زمانی مختلف، امکان تحلیل و پیش بینی نرخ‌های تأمین مالی در آینده را میسر می‌کند. علاوه بر آن شبیه‌سازی و تست استرس بر منحنی بازده امکان محاسبه انواع نمایه‌های ریسک از جمله ارزش در معرض خطر(VaR) برای بانک‌ها را فراهم می‌کند.از دیگر مواردی که برای مدیریت نقدینگی بانک ها موثر است ، ایجاد و مدیریت صندوق های بازار پول یا MMF است.گاهی خروج از دارایی های منجمد نیز با افزایش قدرت نقد شوندگی دارایی های ثابت، موجب تغییر طبقه بندی این دارایی‌ها را فراهم می آورد. از جمله این موارد راه اندازی و مدیریت REIts است، که به آن پرداخته خواهد شد.

 دریافت فایل بروشور

تلفن های تماس: 27892446- 27892457 - 22881702- 021

دورنگار: 22846899

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اختصاصی

ویژه بانک مرکزی

بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی

  دریافت بروشور دوره

  محتوای دوره

کدام وظیفه مدیریتی از ارزیابی عملکرد سازمان مهم تر است؟ صورت های مالی عملکرد کلی سازمان یا شرکت های زیرمجموعه را نشان می دهند. این کافی نیست. برای تصمیمات راهبردی از نماهای جزئی تر باید به عملکرد بانک نگریست. یک منطقه جغرافیایی، یک بخش اقتصادی و یا یک خط کسب و کار چقدر برای بانک هزینه دارند.

اینها سوالاتی هستند که خزانه بانک باید به آن­ها پاسخ دهد. البته اینکار ملزوماتی نیاز دارد که در حال حاضر در نظام بانکی کشور فراهم نیست. در این دوره آموزشی، یک بینش مدیریتی در خصوص اهمیت پیاده سازی سیستم قیمت گذاری وجوه توسط مدیریت ارشد بانک­ ها تبیین خواهد شد.

 

     طراحی شده برای  یادگیری:

    نقش خزانه در کارخانه "بانک"

    مقدمه ای بر انواع ریسک نرخ سود و ریسک نقدینگی

    ترازنامه: وجه تمایز اندازه گیری سودآوری محصولات بانک با سایر بنگاه­ های اقتصادی

    تطبیق ترازنامه: یک ایده غلط اما اغواگرانه

    عدم تطبیق سررسید: مدیریت متمرکز یا غیرمتمرکز

    ارزیابی ابعاد مختلف سودآوری بانک

    چند قاعده طلایی برای مدیران

    چرا متوسط هزینه تمام شده پول به کار نمی آید؟

    رویکردهای قیمت گذاری وجوه

    نرخ­ های انتقالی، اسپردها، مکانیزم آفست و کاربرد همانندسازی در مدیریت سپرده ها

    اجزای بازده محصولات بانکی و تئوری پرتفوی

    هزینه سربار و زیان مورد انتظار

    ساختار سازمانی و شرح وظایف واحدهای مختلف سازمانی

    مخاطبان دوره:
    • اعضای هیأت عامل بانک مرکزی
    • مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره بانک ­ها، مدیر ارشد مالی مدیر ارشد اعتباری، مدیر ارشد ریسک، مدیر ارشد IT

    مدت دوره: 6 ساعت   مدت دوره:

     مدرس دوره
    • عضو هیأت علمی مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران

     پیش نیاز دوره: 
    • آشنایی با اصول مالی
    • تسلط به نرم افزار اکسل
    شرایط ثبت نام: 

    مسئولین آموزش بانک­ ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می توانند از طریق مکاتبه با معاونت آموزشی مؤسسه درخواست خود برای برگزاری این دوره آموزشی را به صورت اختصاصی ارسال نمایند.

     حداکثر تعداد شرکت کننده در هر دوره: 15 نفر

     هزینه کل دوره:  95.000.000 ریال به صورت خالص

     هزینه دوره شامل هزینه آموزشی و گواهی­نامه می باشد و سایر هزینه ­ها (میان وعده و ناهار) طبق فاکتور اعلام می گردد.

     شماره تماس: 27899279 - 27899284

     دورنگار: 22846899

     آدرس: خیابان پاسداران، سه راه ضرابخانه، پلاک 195

    اختصاصی

    ویژه بانک مرکزی

    بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی

      دریافت بروشور دوره

      محتوای دوره

    بانک ها برای خلق ارزش برای ذی نفعان خود، اقدام به تدوین استراتژی و برنامه های عملیاتی می کنند، و برای تحقق بخشیدن به استراتژی، ساختار سازمانی و فرآیندهای مختلف را استقرار می دهند و سیستم های مختلف فناوری اطلاعات را به کار می گیرند، انحراف در اهداف هرکدام از اجزا منجر به انحراف از اهداف خلق ارزش در بانک می شود. از این رو بانک ها برای تحقق اهداف مربوط به ارزش آفرینی، نیازمند آن هستند که ریسک را در سطح سازمان به صورت یکپارچه مدیریت کنند، تا اطمینان حاصل کنند که استراتژی هایی که در راستای خلق ارزش تدوین شده اند، تحقق می یابند. این مهم زمانی تحقق می یابد که مدیران سازمان با مدیریت ریسک آشنا باشند.

       طراحی شده برای  یادگیری:

      تاریخچه ERM

      آشنایی با سوگیری های شناختی در رابطه با مدیریت ریسک

      خلق ارزش با نگاه به ERM

      استقرار حاکمیت ERM

      ارتباط ERM با الزامات نظارتی

      استقرار ERM

                  شناسایی ریسک ها

                  ارزیابی ها

                  طبقه بندی ها

                  کنترل ریسک ها

                  پاسخ به ریسک ها

      گزارشگری های ریسک

      ایجاد فرهنگ ریسک در سازمان

      مخاطبان دوره:
      • مدیران بانک­ ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی

      مدت دوره: 8 ساعت   مدت دوره:

       مدرس دوره

      • صاحب نظر و مؤلف کتب و مقاله در حوزه ریسک
      • مدرس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران

       پیش نیاز دوره: 

      • داشتن مدرک کارشناسی حسابداری، مدیریت، اقتصاد، MBA و حداقل 5 سال تجربه کاری

      شرایط ثبت نام: 

      مسئولین آموزش بانک­ ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می توانند از طریق مکاتبه با معاونت آموزشی مؤسسه درخواست خود برای برگزاری این دوره آموزشی را به صورت اختصاصی ارسال نمایند.

       حداکثر تعداد شرکت کننده در هر دوره: 15 نفر

       هزینه کل دوره:  125.000.000 ریال به صورت خالص

       هزینه دوره شامل هزینه آموزشی و گواهی­نامه می باشد و سایر هزینه ­ها (میان وعده و ناهار) طبق فاکتور اعلام می ­گردد.

       شماره تماس: 27899279 - 27899284

       دورنگار: 22846899

       آدرس پست الکترونیک:  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

       آدرس: خیابان پاسداران، سه راه ضرابخانه، پلاک 195

      اختصاصی

      ویژه بانک مرکزی

      بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی

       دریافت بروشور دوره

        محتوای دوره

      در این دوره به طور اختصاصی به بررسی حوزه توکن‌های تعویض ناپذیر و متاورس پرداخته خواهد شد.

      توکن‌های تعویض ناپذیر ارزش خود را به صورت نوعی از رمزارز حفظ می‌کنند، که این ارزش دارای مالکیت معنوی برای کاربر بر روی شبکه بلاکچین است و یکی از استفاده‌های کاربردی از آن در متاورس شکل می‌گیرد. متاورس در آینده پژوهی و داستان‌های علمی تخیلی، اغلب به عنوان تکرار فرضی اینترنت به عنوان یک دنیای مجازی واحد و جهانی توصیف می‌شود که با استفاده از ابزار و فناوری AR/VR تسهیل می‌شود.

      هدف از برگزاری این دوره آشنایی با مفاهیم مرتبط با متاورس و توکن‌های تعویض ناپذیر، تاثیرات متقابل متاورس و توکن‌های تعویض ناپذیر بر یکدیگر و بررسی موارد استفاده از متاورس و توکن‌های تعویض ناپذیر می باشد.

         طراحی شده برای  یادگیری:

        توکن تعویض ناپذیر و تفاوت آن با انواع دیگر توکن‌ها

        مزایا و استانداردهای NFT

        کاربردهای NFT

        موارد قابل تبدیل به NFT

        انواع روش‌های معاملات و انتقال NFT

        فضای ذخیره سازی NFT

        ZKP و NFT

        انواع NFT

        مسئله مالکیت در NFT

        جایگاه NFT در دنیای واقعی

        انواع Verse

        موارد استفاده از متاورس

        دلایل اصلی رشد متاورس

        جایگاه NFT در متاورس

        ابزار و لایه‌های تشکیل دهنده متاورس

        تاثیرات متقابل NFT و متاورس

         

        مخاطبان دوره:
        • مدیران،کارشناسان فنی و افراد علاقه مند به حوزه بلاکچین و اقتصاد

        مدت دوره: 4 ساعت   مدت دوره:

         مدرس دوره
        • کارشناس ارشد هوش مصنوعی
        • محقق بلاکچین و رمزارزها

         پیش نیاز دوره: 

        • آشنایی اولیه با فناوری بلاکچین

        شرایط ثبت نام: 

        مسئولین آموزش بانک­ ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می توانند از طریق مکاتبه با معاونت آموزشی مؤسسه درخواست خود برای برگزاری این دوره آموزشی را به صورت اختصاصی ارسال نمایند.

         حداکثر تعداد شرکت کننده در هر دوره: 15 نفر

         هزینه کل دوره:  75,000,000 ریال

         هزینه دوره شامل هزینه آموزشی و گواهی­نامه می باشد.

         شماره تماس: 27899284 - 27899279

          دورنگار: 22846899

         آدرس پست الکترونیک:  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

         آدرس: خیابان پاسداران، سه راه ضرابخانه، پلاک 195