معرفی دوره:
در این دوره، به تبیین مفاهیم اصلی CSR پرداخته و سپس این مفاهیم را در فضای صنعت بانکداری مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین به بررسی موارد موفق بین المللی اشاره نموده و مدل ها و استاندارد های بین المللی که توسط این بانک ها مورد استفاده قرار گرفته بررسی خواهند شد.
اهداف دوره:
- آشنایی مخاطبین با مفاهیم پایه در حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان ها
(CSR: Corporate Social Responsibility )
- آشنایی ذهن مخاطبان با مفاهیم مدرن CSR در صنعت
- معرفی جدید ترین رویکرد های CSRدر بانک های موفق بین المللی
- معرفی پتانسیل های اجتماعی و اقتصادی موجود در حوزه یCSR برای بانک ها
- معرفی ظرفیت های قابل بهره برداری برای بانک ها با تعریف پروژه های مسئولیت اجتماعی، در داخل کشور
- آشنایی مقدماتی مخاطبین با روش های تدوین استراتژی های بانکی بر اساس توسعه ی پایدار (sustainable development) و مسئولیت اجتماعی (CSR)
- آشنایی با مفاهیم توسعه ی اجتماعی، بانکداری اجتماعی و میکروفایننس
- ایجاد یک ذهنیت جدید، در راستای توجه بیشتر به مفاهیم مسئولیت اجتماعی و پتانسیل های موجود در این حوزه برای ایجاد رشد و توسعه ی پایدار، برای مدیران و سیاست گذاران بانک ها
- به تناسب موضوعات، اشاره به مثال های به روز از فعالیت بانک های پیشرو در جهان
- در این دوره به صورت خاص به مباحث مربوط به میکروفایننس (بانکداری خرد) به عنوان یکی از مهمترین ابزارها در حوزه ی مسئولیت اجتماعی بانک ها می پردازیم.
محتوای دوره:
سرفصل های بخش اول (مسئولیت اجتماعی-csr و بانک ها):
- ویژیگی های خاص صنعت بانک ، به عنوان یک کسب و کار تجاری
- تمام ذینفعان بانک
- تفکیک اثرات مستقیم و غیر مستقیم (اعم از زیست محیطی و اجتماعی)
- زنجیره ی تامین، از نقاط اثرگذاری مستقیم بانک ها (با قدرت سیاست گذاری و تعیین استاندار ها برای تامیین کنندگان خود)
- از مهمترین وظایف بانک ها، مبارزه با فساد: رشوه و پولشویی
- Equator Principles. و آمار بانک های اداپت شده با این قواعد (+ آمار کشور ها و بانک ها در آن سال)
- مطالعه انجام شده در بانک های اروپایی از نظر سی اس آر
- مدل و چارچوب ارزیابی سی اس آر، کیس مطالعه شده
- ارزیابی بانک ها و کیس های مختلف با مدل بیان شده
- چالش های اصلی مسئولیت اجتماعی بانک های بین المللی
- دغدغه های بعضا مغفول: بحث حمایت از طبقه پایین هرم جامعه
- بیان مثال های به روز و قابل اجرا در داخل کشور، از فعالیت بانک های مطرح بین المللی
- کارهای آینده، جمع بندی و پرسش و پاسخ
سرفصل های بخش دوم (توسعه از پایین هرم):
- تعریف اقشار فقیر و طبقه ی پایین هرم جامعه
- تغییر پارادایم جهانی در حوزه ی توسعه از کف جامعه
- مثال آسیایی از رویکرد توسعه از پایین هرم
- محصولات بازار محور (مناسب سازی شده برای بازار هدف)
- سرمایه گذاری های خطر پذیر
- میکرو کردیت و میکروفایننس
- کشاورزی
- مشارکت های تجاری و تعاونی
- تبدیل فقیر به مصرف کننده، کیس مطالعاتی هند
- بیان مثال های به روز از فعالیت بانک های مطرح بین المللی
- جمع بندی و پرسش و پاسخ
سرفصل های بخش سوم (میکروفایننس و بانکداری خرد)
- تعاریف مایکروفایننس و مایکرو کردیت
- تعریف فقر در جهان در حال توسعه
- تاریخچه میکرو فایننس و بیان مثال های تجربه شده
- موسسات میکروفایننس (MFI)
- خدمات میکروفایننس: میکرو سیوینگ - میکرو اینشورنس - میکرو کردیت
- چالش ها، مزایا و معیاب میکروفایننس و فرآیند های آن
- وضعیت میکروفایننس در جهان و در کشور های درحال توسعه، نسبت به اهداف هزاره
- افق آینده در میکروفایننس و جایگاه آن در صنعت بانک
- بیان مثال های به روز از فعالیت بانک های مطرح بین المللی
- جمع بندی و پرسش و پاسخ
مشخصات مدرسین دوره:
- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی/مدیر امور ریسک و کنترل بانک و عضو هیأت مدیره شرکت خدمات بیمه
- کاندیدای دکتری مدیریت سازمان و رفتار سازمانی/مشاور توسعه و بهبود سازمانی و طراحی فرایندها
- کارشناسی ارشد مهندسی انرژی/ مشاور ارشد مدیریت کسب و کار در حوزه مالی و انرژی
مخاطبان دوره:
مدیران و کارشناسان واحدهای بازاریابی، توسعه کسب و کار، طرح و برنامه و استراتژی
پیش نیاز دوره:
آشنایی با مفاهیم اولیه مدیریت و استراتژی سازمان، تجربه مدیریتی میانی
مدت دوره: 16 ساعت
زمان تشکیل کلاس:
5 ، 12 و 19 بهمن و 3 اسفند
ساعت 8:30 الی 12:30
هزینه ثبت نام:
به ازای هر نفر 9.500.000 ریال به صورت خالص
دوره به صورت مجازی برگزار می گردد.