دوره آموزشی تربیت مدرس بانکداری اسلامی |
||||
ردیف | عنوان دروس | سرفصل دروس | ساعت | ساعت |
1 | مقررات بانکداری اسلامی اعم از مقررات داخلی و بین المللی | تبیین مواد مرتبط با مباحث بانکداری اسلامی در قانون بانک مرکزی | 8 | 34 |
تبیین مواد مرتبط با مباحث بانکداری اسلامی در طرح بانکداری مجلس | 8 | |||
تبیین بخشنامه های سه گانه بانک مرکزی در موضوع نظارت و تطبیق شرعی | 6 | |||
تبیین بخشنامه مرابحه پروژه ای | 2 | |||
تبیین بخشنامه امهال مطالبات | 4 | |||
تبیین بخشنامه ادبیات گفتاری | 2 | |||
تبیین بخشنامه مرتبط با کارمزد قرض الحسنه | 2 | |||
تبیین بخشنامه سپرده امتیازی | 2 | |||
معرفی استانداردهای شریعت و حسابداری سازمان AAOIFI و تبیین یک نمونه از استانداردهای مذکور |
10 | 17 | ||
معرفی استانداردهای شریعت و حسابداری سازمان IFSB و تبیین یک نمونه از استانداردهای مذکور |
7 | |||
2 | بانکداری اسلامی | تعریف و اصول بنیادین بانکداری اسلامی | 5 | 51 |
ضوابط فقهی عمومی | 5 | |||
ضوابط فقهی اختصاصی | 5 | |||
مفهوم شناسی ربا و بهره: نقدهایی بر دیدگاه های توجیه کننده بهره بانکی | 6 | |||
الگوی نظری و اجرایی بانکداری اسلامی در ایران و سایر کشورها | 5 | |||
بانکداری بدون ربای ایران: تحلیل تجربه سه دهه اجرای بانکداری منطبق با شریعت | 5 | |||
ارزیابی فقهی سپرده ها، تسهیلات و خدمات بانکی در بانکداری بدون ربای ایران | 5 | |||
عملیات بازار باز در بانکداری مرکزی متعارف و طراحی ابزارهای اسلامی جایگزین | 5 | |||
سپرده گذاری ذخایر مازاد بانک ها نزد بانک مرکزی در بانکداری متعارف و طراحی شیوه های اسلامی جایگزین |
5 | |||
پنجره تنزیل و دریچه های اعتباری بانک مرکزی در بانکداری متعارف و طراحی شیوه های اسلامی جایگزین |
5 | |||
3 | بانکداری و بانکداری مرکزی | ماهیت پول، سیستم های پولی، نقش و وظایف پول، روش های اندازه گیری پول | 9 | 51 |
ماهیت بهره، چارچوب های وجوه قابل استقراض، رحجان نقدینگی برای تعیین نرخ بهره، عوامل موثر بر تعیین نرخ بهره، تعادل نرخ بهره و جابجایی های آن |
8 | |||
بانک مرکزی، وظایف آن، ترازنامه بانک مرکزی، پایه پولی، ضرائب فزاینده پول و سپرده، خلق پول و ... |
9 | |||
اهداف و سیاست ها و ابزارهای سیاست پولی | 9 | |||
نظریه های پولی، نظریه تعدادی و نظریه رحجان نقدینگی | 8 | |||
بانکداری تجاری، تخصصی و توسعه ای | 8 | |||
4 | آشنایی با شیوه های تدریس | 8 | 8 | |
جمع کل ساعت دوره | 161 |
هزینه مجموع دوره: 260,000,000 ریال به ازای هر نفر به صورت خالص
|