ارزیابی دقیق مخاطبان برای تصدی یک شغل یا ارتقاء به سطح شغلی بالاتر در سازمانی که در یک حوزه تخصصی مانند صنعت بانکداری فعالیت می ­کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پر واضح است که اشتغال و فعالیت در حوزه بانکداری، تخصص ­های ویژه و به روز برای مواجهه با پویایی­ های این صنعت رقابتی را می ­طلبد؛ چه بسا ارزیابی­ های نادرست و خالی از دقت لازم در راستای جذب یا بازتخصیص منابع انسانی در سازمانی که در این صنعت فعالیت می ­کند، عواقب ناگواری را برای آن سازمان به همراه داشته باشد و بقای آن سازمان را به مخاطره اندازد. لذا تصمیم ­سازان و مسئولان سازمانی که قصد جذب نیروی انسانی یا بازتخصیص بهینه منابع انسانی خود را دارند، می ­بایست در انتخاب شیوه و نهادی که وظیفه ارزیابی داوطلبان را به عهده می ­گیرد، نهایت دقت را به خرج دهند.

مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، با توجه به تعاملات مؤثر و گسترده­ ای که با اساتید دانشگاهی و خبرگان و صاحب­نظران حوزه ­های علوم بانکی، مالی و اقتصادی، در طول حیات خود ایجاد نموده، را می ­توان به عنوان بهترین و معتبرترین مرجع برای طراحی و برگزاری آزمون­ های مختلف تخصصی در حوزه بانکی از جمله آزمون­ های استخدامی و آزمون­ های جامع کارکنان بانک ­ها و مؤسسات اعتباری و مالی و همچنین انجام مصاحبه ­های تخصصی و علمی با داوطلبان برگزیده در تکمیل فرایند ارزیابی قلمداد نمود. علاوه بر این، تجربه تشکیل شده در مؤسسه منتج از برگزاری آزمون­ های مختلف در طی سال­ های متمادی، منجر به ایجاد و تولید فرایندها، دستورالعمل­ ها و سامانه­ های مختلف و مناست برای برگزاری انواع آزمون ­های استخدامی و تخصصی با شیوه­ های مختلف شده است، که این قابلیت­ های اجرایی نیز مزید بر اعتبار مؤسسه در برگزاری آزمون­ های استخدامی، جامع و تخصصی در نظام بانکی کشور است.

مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران امکانات و آمادگی انجام کامل فرایند ارزیابی مخاطبان مدنظر یک نهاد مالی به صورت آزمون کتبی(تستی یا تشریحی)، انجام مصاحبه تخصصی-علمی یا ترکیبی از این دو صورت را دارد. علاوه بر این، با توجه به اینکه مؤسسه از اواخر سال گذشته و با بروز و شیوع ویروس کرونا، نسبت به ارتقای بسترهای برگزاری کلاس ­ها و آزمون­ های غیرحضوری اقدام نموده، در حال حاضر ظرفیت برگزاری آزمون­ های الکترونیکی غیرحضوری معتبر را نیز مهیا نموده و در صورت درخواست یک سازمان قادر به برگزاری چنین آزمون­ هایی است.

مزیت قابل توجه آزمون­ های غیرحضوری هزینه­ ها بسیار پایین و انعطاف بسیار بالای آن است. از آنجا که فرایند ارزیابی سطح دانش، تخصص و مهارت کارکنان شاغل در یک سازمان با اهدف مختلفی می­ تواند برگزار شود، این دو ویژگی ارزنده و منحصر به فرد می­ تواند در ارزیابی جامع کارکنان شاغل در یک سازمان بسیار حایز اهمیت باشد؛ چراکه با این شیوه می ­توان طی یک برنامه­ ریزی بلندمدت بدون اینکه نیاز باشد کارمند محل کار خود را ترک نماید و هزینه­ های تردد و تعامل با سایرین را خصوصا در شرایط فعلی (شیوع ویروس کرونا) متحمل شود، فرایند ارزیابی را در قالب آزمون الکترونیکی شامل سؤالات متنوع (چهارگزینه­ ای، تشریحی، پاسخ کوتاه، جای خالی و ...) یا مصاحبه برخط در محل خدمت به دفعات و در بازه های زمانی کوتاه (مثلا یک ساعت) انجام داد و کلیه داده­ های مربوط به آزمون­ های مختلف هر داوطلب که در زمان های مختلف برگزار شده را در بانک اطلاعاتی مربوط نگهداری نمود. سپس با استفاده از شیوه ­های علمی، داده­ های آزمون را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. چنین تحلیل ­هایی نه تنها به ارزیابی دقیق تر و منسجم ­تر از آزمون دهنده منجر می­ شود بلکه نقاط قوت و ضعف آزمون­ دهندگان را مشخص می­ نماید که می­ توان بر اساس آن نیازسنجی آموزشی و برنامه ­آموزشی هدفمندتری را تدوین نمود.

سازمان ­های متقاضی می ­توانند درخواست خود را به صورت مکتوب به مؤسسه اعلام نموده یا به منظور کسب اطلاعات بیشتر با شماره ­های 27899240 - 27899210 تماس حاصل نمایند.