دومین کنفرانس مدیریت مالی با عنوان

«نقدینگی بانک ها: دولت، بورس و بازار بین بانکی»

در ساعت 8:30 مورخ دوشنبه 24 مردادماه 1401 با تمرکز بر چهار محور ذیل به صورت آنلاین برگزار گردید:

تجربه عملیات بازار باز و بازار بین بانکی در نظام بانکی کشور: راهبردها و چالش های پیش رو

آشنایی با اوراق مالی اسلامی به عنوان شیوه نوین تأمین مالی دولت

مدیریت مؤثر نقدینگی بانک با استفاده از ابزارهای بازار پول

برآورد منحنی بازده و کارکرد آن در مدیریت تأمین وجوه بانک ­ها

در این سمینار، جمع کثیری از کارکنان واحدهای ریسک، مالی، اعتباری، حسابداری و بودجه بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و کارکنان حوزه اقتصادی، اعتباری و نظارت بانک مرکزی حضور داشتند.

 


در ابتدا، جناب آقای دکتر فرشاد حیدری ریاست محترم مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، ضمن خوش ­آمدگویی به اساتید، سخنرانان حاضر در جلسه و نیز شرکت­ کنندگان محترم در این کنفرانس، ضمن اشاره به اهمیت موضوع کنفرانس، رهنمودهایی در مورد نظام­ مند بودن نقدینگی بانک­ ها: دولت، بورس و بازار بین بانکی ارائه نمودند.

در ادامه جناب آقای خاتمی رئیس مدیریت نقدینگی و بازاریابی اوراق دولت نکات ارزشمندی را درخصوص ابعاد گوناگون اوراق بدهی دولت اعم از ماهیت، سازوکار، نحوه انتشار و سایر موارد در اختیار شرکت کنندگان کنفرانس قرار دادند. ایشان خاطر نشان نمودند که امروزه در اکثر کشورهای توسعه یافته از ظرفیت انتشار اوراق بهادار دولتی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تأمین مالی در افق کوتاه مدت و بلندمدت استفاده می شود.

قابل اشاره است که جناب آقای خاتمی نماینده معرفی شده از سوی جناب آقای بنانی می باشد.

در بخش دوم سرکار خانم دکتر بشیری معاون خدمات مالی تأمین سرمایه تمدن در مورد ایجاد و مدیریت صندوق های بازار پول یا MMF  پرداختند. ایشان بیان داشتند که استفاده از منحنی بازده جهت ارزیابی نرخ های تأمین مالی کوتاه مدت در بازار ریپو موجب کاهش هزینه تأمین مالی و کارایی بیشتر در مدیریت وجوه بانک ها می گردد.

در ادامه در بخش سوم جناب آقای دکتر نادعلی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی ج.ا.ا در مورد مزایا و معایب ابزارهای نوین سیاستگذاری پولی در ایران و چرخش به سمت ابزارهای غیرمستقیم پولی بحث نمودند. ایشان خاطرنشان کردند که بازار بین بانکی ریالی از تیرماه سال 1387 در اقتصاد ایران شروع به فعالیت کرد و تا قبل از راه اندازی عملیات بازار باز از ابزارهای بسیار محدود و حجم مبادلات پایین و میزان اثرگذاری کمی بر نرخ سود برخوردار بود. با چرخش بانک مرکزی به سمت استفاده از ابزارهای غیرمستقیم سیاست پولی و بالاخص اجرای عملیات بازار باز از سال 1399 شاهد تنوع ابزارهای سیاست پولی و گسترش حجم و مبادلات بازار پولی بودیم که نتیجه آن ثبات نسبی نرخ سود در این بازار است.

سپس آقای مهندس نوربخش رئیس هیأت مدیره گروه مالی نوآفرین رامان از مدیریت مؤثر نقدینگی و کنترل ریسک های آن در بانک نیاز به ابزارها و الزاماتی دارد که بدون آن الزامات بانک ها قادر به کنترل ریسک نقدینگی خود نخواهد بود صحبت کردند. ایشان بیان داشتند که یکی از مهمترین این الزامات کارایی بازار پول و مشخص شدن نرخ سود براساس عرضه و تقاضا در این بازار می باشد.


سپس آقای دکتر پیمان نوری بروجردی عضو محترم شورای پول و اعتبار و عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار به عنوان هماهنگ کننده جلسه با بیان نکاتی ارزشمند به جمع بندی نکات سخنرانان پرداختند.

در انتها، سخنرانان در نهایت صبر و حوصله به سوالات مطرح شده از سوی شرکت کنندگان پاسخ دادند و دومین کنفرانس مدیریت مالی با اتمام جلسه پرسش و پاسخ به پایان رسید.

 دریافت بروشور کنفرانس