دوره مهارت شغلی مدیریت عالی بانک (در سطح دکتری)

مقدمه:

پیرو تأکیدات هیأت امنای محترم مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران از سال 1396 مبنی بر برگزاری دوره­ های کوتاه مدت و میان مدت حرفه­ ای و تخصصی برای کارکنان نظام بانکی کشور، مجموعه فعالیت­ های منسجم، منظم و مستمر مدیران و اعضای هیأت علمی مؤسسه در راستای تحقق اهداف تعیین شده آغاز شد. دوره­ مهارت شغلی مدیریت عالی بانک (Doctorate of Bank Management (DBM)) از جمله دوره ­های حرفه­ ای است که پیرو مأموریت­ های جدید هیأت امنای محترم مؤسسه طراحی و برنامه­ ریزی شده­ است. تفاوت­ اساسی این دوره با دوره­ های مشابه مانند دکتری مدیریت حرفه ­ای کسب و کار (Doctor of Business Administration (DBA)) که توسط سایر مؤسسات آموزشی ارایه می­ شود، تمرکز کامل آن بر تامین نیاز­های مهارتی مدیران فعال در صنعت بانکداری است؛ حال آنکه در دوره­ های DBA بهبود عملکرد مدیران با توجه به ویژگی­ های عمومی کسب و کارهای مختلف مد نظر قرار گرفته است. به عبارت دیگر، دوره مهارت شغلی مدیریت عالی بانک به ­طور کاملاً خاص برای مدیران ارشد و کارشناسان زبده (مدیران بالقوه آتی) نظام بانکی کشور طراحی شده و از این لحاظ کاملاً منحصر به فرد است.

هدف دوره:

هدف اصلی در این دوره، ارتقاء سطح علمی و مهارت‌های شغلی مورد نیاز در مراتب مدیریت عالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور می‌باشد. علاوه بر این دانش‌آموختگان مدیریت عالی بانک شایستگی لازم برای تدریس حوزه‌های مرتبط با مدیریت بانک در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور را نیز خواهند داشت.

دروس دوره:

دروس دوره که در جدول ذیل آمده است بر اساس مطالعه سرفصل دروس ارائه شده توسط مؤسسات آموزشی بین­ المللی فعال در زمینه ارائه آموزش ­های حرفه ­ای و تخصصی در حوزه بانکداری و بررسی سایر منابع مرتبط معتبر و تجربیات شکل گرفته در مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران طراحی شده است.

ردیف

عنوان دروس

تعداد واحد

1

مدیریت منابع انسانی در بانک

2

2

تحلیل مسائل مالی در مدیریت امور بانکی

2

3

رهبری و مدیریت سازمانی

2

4

روش‌های تحلیل کمی و کیفی در تصمیم‌گیری 

2

5

اقتصاد برای مدیران

2

6

روش تحقیق پیشرفته

2

7

فن‌آوری‌های نوین بانکی

2

8

تطبیق و مقررات بانکی

2

9

 حقوق بانکی ویژه مدیران

2

10

بانکداری سرمایه‌گذاری

2

11

حسابرسی بانکی

2

12

بازاریابی بانکی

2

13

مدیریت ریسک بانکی

2

14

حاکمیت شرکتی

2

15

مدیریت استراتژیک بانک

2

16

مدیریت دارایی و بدهی پیشرفته

2

17

مباحث نوین در بانکداری بین الملل

2

18

پروژه

6

جمع واحد دروس

40


شرایط و ضوابط کلی شرکت در دوره:

  • دارا بودن حداقل 5 سال سابقه کار در حوزه‌های مرتبط بانکی، پولی، مالی و اقتصادی،
  • دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد از مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران یا یکی از دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزشی عالی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،

شیوه ­های پذیرش دانشجو:

دوره مدیریت عالی بانک با سه شیوه اختصاصی، عمومی و انفرادی به شرح ذیل قابل برگزاری است:

1-شیوه اختصاصی:

در این شیوه کلیه دانشجویان حاضر در دوره از بانک/ مؤسسه/سازمان متقاضی بوده و نظرات بانک/ مؤسسه/سازمان طی فرایند ذیل برای برگزاری دوره لحاظ می­ شود:

  • اعلام فهرست اسامی افراد متقاضی و مدنظر آن بانک/ مؤسسه/سازمان برای شرکت در دوره،
  • انجام فرایند ارزیابی و پذیرش مطابق ضوابط پذیرش دانشجو در دوره مدیریت عالی بانک،
  • برگزاری جلسه مشترک با امور آموزش مؤسسه به ­منظور برنامه ­ریزی و اجرای دوره، و
  • تنظیم قرارداد فیمابین برای برگزاری دوره.

بارزترین ویژگی این شیوه از برگزاری دوره در این است که بانک/ مؤسسه/سازمان متقاضی می­ تواند ترکیب مطلوبی از کارکنان بخش ­های مختلف سازمان را به صورت هدفمند انتخاب و به صورت هماهنگ در معرض یک بسته آموزشی منسجم، کاربردی و متاثر از پویایی­ های صنعت بانکداری قرار دهد. پر واضح است که در چنین شرایطی نه­ تنها فراگیران آخرین تحولات و رویدادهای صنعت بانکداری را به صورتی هماهنگ و در چارچوب­ های علمی مورد بحث و بررسی قرار می­ دهند، بلکه قادر خواهند بود وضعیت سازمان محل خدمت خود را مبتنی بر مطالبی که از کلاس فراگرفته ­اند به صورتی کاملا اصولی و از ابعاد گوناگون در کلاس درس و یا ساعات خارج از آن و حین انجام وظایف کاری مورد بحث و بررسی دقیق قرارداده و به تبع آن پیشنهادات و اقدامات پویا، مؤثر و هماهنگی را برای بهبود عملکرد سازمان خود ارایه نمایند که خود نتیجه اثربخشی بالای این شیوه برگزاری دوره است.

2-شیوه معرفی از سازمان محل خدمت (عمومی):

در این شیوه، داوطلب از طرف سازمان محل خدمت معرفی شده و دوره با حضور متقاضیان معرفی شده از سایر سازمان ها و نهادها ذی­ربط برگزار می­ شود و تابع شرایط و ضوابط دوره در برگزاری دوره خواهد بود، عملکرد آموزشی شرکت ­کنندگان در دوره به اطلاع سازمان محل خدمت داوطلب خواهد رسید و هزینه­ های مربوط نیز از طریق سازمان محل خدمت اخذ خواهد شد.

3-شیوه انفرادی

در این شیوه داوطلبان حایز شرکت در دوره می ­توانند به­ صورت انفرادی و با هزینه­ های شخصی در دوره شرکت نمایند.

گواهینامه دوره:

به دانش‌آموختگان، گواهی‌نامه دوره مهارت شغلی مدیریت عالی بانک که در نظام بانکی در سطح دکتری ارزیابی می­ گردد اعطا خواهد شد.

علاقمندان می ­توانند از اینجا از آخرین اطلاعات مربوط به پذیرش دانشجو در دوره مدیریت عالی بانک مطلع گردند.