جدول دوره های کوتاه مدت فصل بهار سال 1401

تجزیه و تحلیل صورت های مالی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی

 

مدت دوره:

34 ساعت

پیش نیاز دوره:

آشنایی با اصول حسابداری 1 و 2

زمان تشکیل کلاس:

16 ، 18 ، 21، 23 ،25 و 30 خرداد

ساعت 8 الی 14

هزینه ثبت نام:

به ازای هر نفر  17.500.000  ریال به صورت خالص

 

 


معرفی دوره

 آشنایی فراگیران با جنبه های مختلف بررسی صورت های مالی بانک ها و مؤسسات اعتباری ایرانی وکاربردهای هدفمند این بررسی ها و دستیابی به دانش فنی و اجرایی و نیز ابزارهای عملی تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی یک بانک یا موسسات اعتباری ایرانی.

 

 


  اهداف دوره

  • بررسی وضعیت نقدینگی
  • بررسی وضعیت ساختار مالی
  • بررسی وضعیت سودآوری
  • بررسی وضعیت عملکردی
  • بررسی وضعیت ترکیب منابع
  • بررسی وضعیت سلامت مالی
  • بررسی وضعیت رعایت ضوابط و مقررات در سطوح مختلف عملیاتی یک بانک یا مؤسسه اعتباری ایرانی

  

 


 محتوای دوره

آشنایی با ساختار صورت های مالی اساسی در بانک های شاغل در ایران

روش های متداول برای بررسی صورت های مالی

معرفی ابزارهای تجزیه و تحلیل چند جانبۀ صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی ایرانی

 

 


مخاطبان دوره

  • کلیه کارکنان بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی

 

  



 مدرس دوره

  • دکترای تخصصی در مدیریت مالی و حسابداری
  • عضو محترم شورای پول و اعتبار
  • مؤلف کتاب و مقالات در حوزه مدیریت مالی
  • مدرس موسسه عالی بانکداری ایران

 

جدول دوره های کوتاه مدت فصل بهار سال 1401

بانکداری فیجیتال: جهشی فراتر از دیجیتالی شدن

 

مدت دوره:

8 ساعت

پیش نیاز دوره:

فاقد پیش نیاز

زمان تشکیل کلاس:

18 و 25 خرداد

ساعت 14 الی 17

هزینه ثبت نام:

به ازای هر نفر  7.500.000  ریال به صورت خالص

 

 


معرفی دوره

بانک های زیادی در سراسر جهان فرایند دیجیتال سازی سیستم های قدیمی خود یا توسعه پلتفرم های دیجیتالی مبتنی بر نوآوری های جدید را آغاز نموده اند. با این حال، بانک‌هایی که صرفا یک استراتژی 100% دیجیتالی را اجرا کرده اند، مجبور شده اند در بازطراحی و تمرکز بر زیرساخت های فیزیکی خود نیز تجدیدنظر کنند. با توجه به سناریوهای بانکداری درعصر جدید و تغییر مداوم فناوری های دیجیتالی و همچنین  رفتار مصرف کنندگان، به نظر می رسد نه بانکداری دیجیتال و نه شعبه ای(فیزیکی) به تنهایی قادر به رفع نیازهای مشتریان نمی باشند.

معتقدان به بانکداری صرفا دیجیتالی در حال تغییر دیدگاه های خود هستند و متوجه شده‌اند که نه بانکداری دیجیتال و نه بانکداری شعبه‌ای به تنهایی نمی‌تواند در برابر پارامترهای تجربه مشتری (CX) مقاومت کند و باید جهش  فیجیتال، اصطلاحی که ازترکیب دو کلمه مختلف  فیزیکی و دیجیتالی  ایجاد شده را برای بهره‌برداری از انقلاب فین‌تک انجام دهند.

بانکداری فیجیتال یک مدل اختلال است که بر اساس گفته فوربز، ترکیبی از انواع بانکداری شامل بانکداری آسان، بانکداری تلفن همراه، بانکداری اینترنتی، بانکداری تجربه، بانکداری شخصی و غیره است که این پتانسیل را دارد که فاکتور مهم اعتماد را با تجربیاتی که در نهایت به یک پارامتر مهم برای مشتریان تبدیل شده است، ترکیب کند. فیجیتال اهرمی است که دو چرخ کسب و کار بانکی یعنی اعتماد و تجربیات مشتری را به هم متصل می کند. استراتژی بانکداری فیجیتال در مورد در دسترس بودن بانکداری در هر زمان و هر مکان و تلفیق تجربیات بانکداری مرسوم و بانکداری مدرن است تا سفر مشتریان یکپارچه و کامل شود.

بانکداری فیجیتال یک مدل نوترکیب از کسب و کار بانکی است که از ترکیب مدل های بانکداری جامع، بانکداری سنتی(فیزیکی) و بانکداری دیجیتال و با تمرکز بر مدل های پیشران بانکداری از جمله بانکداری داده محور، بانکداری شناختی و بانکداری باز با هدف افزودن تعاملات انسانی و ایجاد پلی بین فضای فیزیکی برند و تحول دیجیتال که  منجر به رضایت مشتریان می شود به وجود می آید.

از این رو، زمان آن فرا رسیده است که صنعت بانکداری، تحول فیجیتال را برای باز طراحی مدل کسب و کار و بکارگیری ظرفیت های دیجیتالی و فیزیکی و درک بهتر نیازهای مشتریان ، در راس استراتژی های تحول خود قرار دهد. 

 

 


  اهداف دوره

  • در این دوره با توجه به آخرین یافته های حوزه بانکداری و تجربیات بانک های بین المللی به مهمترین تحولات عصر دیجیتال پرداخته و سعی خواهد شد دیدگاه شرکت کنندگان، با جدیدترین اطلاعات، تکمیل و بروز شود.

 

 


 محتوای دوره

بررسی مفاهیم و تعاریف بانکداری فیجیتال

آشنایی با مدل نوترکیب بانکداری فیجیتال و ابعاد آن

آشنایی با مفاهیم و مدل های پیشران بانکداری فیجیتال (بانکداری داده محور، بانکداری شناختی، بانکداری باز)

مزیت های بانکداری فیجیتال

نقش شعب فیجیتالی در توسعه ظرفیت های بانکداری محلی

بانکداری مکان محور

بانکداری O2O (آنلاین –آفلاین)

تجارب بانک های بین المللی

 

 


مخاطبان دوره

  • مدیران و کارشناسان واحدهای کسب و کار، فناوری اطلاعات، سازمان و روش ها، طرح و برنامه، شعب

 

  



 مدرس دوره

  • محقق پیشین پسا دکتری در دانشگاه جیاتونگ شانگ های و شرکت علی بابای چین
  • عضو هیئت مدیره و هیئت موسس انجمن علمی کارآفرینی کسب و کار های نوین ایران
  • مولف، مترجم کتاب و نویسنده مقالات
  • مدرس دانشگاه

     

    جدول دوره های کوتاه مدت فصل بهار سال 1401

    مدیریت و نظارت ریسک بازار در صنعت بانکداری

     

    مدت دوره:

    8 ساعت

    پیش نیاز دوره:

    آشنایی با مفاهيم ريسک و انواع آن در بانک و صورت‌هاي مالي و اقلام مختلف آن

    زمان تشکیل کلاس:

    22 و 29 خرداد

    ساعت 8:30 الی 12:30

    هزینه ثبت نام:

    به ازای هر نفر  7.500.000  ریال به صورت خالص

     

     


    معرفی دوره

    با توجه به تغییرات مداوم در عوامل محیطی و سیستم‌های اقتصادی هر روز ریسک‌های متفاوتی بر ساختار مالی بانك‌ها اثر می‌گذارند. از اين رو بانک‌ها به‌ دلیل ماهیت فعالیت‌ هاي خود با ریسک‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چهار ریسک اصلی که بانک‌ها با آن مواجه هستند ریسک اعتباری، ریسک بازار، ریسک نقدینگی و ریسک عملیاتی است. يکي از ریسک‌هاي با اهمیت در بانک‌ها، ریسک بازار است. سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی که ارزش آنها به‌ صورت روزانه تغییر می‌کند مثل سهام، اوراق بدهی، ارز، طلا، کالاهای اساسی و ... بانک را با ریسک بازار مواجه می‌کند. در اين دوره، ابتدا مفاهيم کليدي مربوط به ريسک بازار و در ادامه روش‌هاي محاسباتي آن تشريح خواهد شد.

     

     


      اهداف دوره

    • ارتقاء سطح دانش و مهارت کارکنان مرتبط به شبکه بانکي با رويکردهاي نوين مربوط به ريسک بازار
    • افزايش اطلاعات مربوط به شيوه‌هاي نظارت بر فرآيند مديريت ريسک بازار
    • آشنايي با مقررات و استانداردهاي بين‌المللي مرتبط

     


     محتوای دوره

    مقدمه ريسک بازار

    مديريت و اندازه‌گيري ريسک بازار

    نظارت بر فرآيند مديريت ريسک بازار

    مقررات و استانداردهاي بين‌ المللي

     


    مخاطبان دوره

    • کارکنان واحدهای ريسک، اعتباري، بازرسي و حسابرسي داخلي

     



     مدرس دوره

    • دکترای حسابداری
    • کارمند بانک مرکزی ج.ا.ا
    • مؤلف کتاب و مقالات متعدد

       


    جدول دوره های کوتاه مدت فصل بهار سال 1401

    بررسی اسناد حمل با رويكرد UCP600

     

    مدت دوره:

    16 ساعت

    پیش نیاز دوره:

    اعتبار اسنادی و UCP600

    زمان تشکیل کلاس:

    21 و 28 خرداد و 4 و 11 تیر

    ساعت 8:30 الی 12:30

    هزینه ثبت نام:

    به ازای هر نفر  10.700.000  ریال به صورت خالص

     

     


    معرفی دوره

    در راستای حفظ منافع كليه طرف های درگير در هر يك از روش های پرداخت در بازرگانی بين الملل شناخت اسناد حمل، نحوه تنظيم و بررسی اين اسناد بسيار حائز اهميت می باشد. در روش اعتبارات اسنادی به دليل ايفای تعهداتی كه منوط به ارائه و دريافت اسناد مطابق با شرايط اعتبار اسنادی و UCP600 می باشد اين موضوع اهميت بيشتری نيز می يابد. بنابراين در فرايند اعتبارات اسنادی، كنترل اسناد يكی از حساس ترين بخش های كار بوده و تخصص در اين حوزه مستلزم اشراف كامل به قوانين حاكم بر اعتبارات اسنادی می باشد.

     


      اهداف دوره

    • بررسی انواع اسناد حمل، نحوه تنظيم و وي‍ژگی های اسناد
    • نحوه بررسی اسناد با توجه به اعتبار اسنادی، قوانين مربوطه و مجموعه مقررات ارزی بانك مركزی

     


     محتوای دوره

    معرفی اجمالی انواع اسناد و ويژگی های آن ها

    معرفی اسناد حمل و ويژگی آن ها

    اسناد حمل و UCP600

    مغايرت در اسناد و فرايند قبولی يا عدم قبولی مغايرت

    پيام های سوييفتی مربوطه

    بررسی اجمالی مجموعه مقررات ارزی بانك مركزی

     


    مخاطبان دوره

    • کارکنان صف و ستاد بين الملل

     



     مدرس دوره

    • کارشناسی ارشد حقوق بین الملل
    • معاون اداره کل امور بین الملل

      

    جدول دوره های کوتاه مدت فصل بهار سال 1401

    روش ها و ابزارهای نوین تأمین مالی و نقدینگی (ابزارهای بازار پول، بازار سرمایه، ابزارهای مشتقه و صکوک)

     

    مدت دوره:

    12 ساعت

    پیش نیاز دوره:

    فاقد پیش نیاز

    زمان تشکیل کلاس:

    23 خرداد الی 20 تیر

    8:30 الی 12:30

    هزینه ثبت نام:

    به ازای هر نفر  12.500.000  ریال به صورت خالص

     

     


    معرفی دوره

    يكی از مشكلات اصلی بخش واقعی اقتصاد، عدم تكافوی سرمايه‌های پراكنده و كوچك در دست مردم براي انجام سرمايه‌ گذاری های لازم است. نظام مالی مطلوب‌، نظامی است كه بتواند به اندازة كافی به طراحی ابزارهای مالی مناسب بپردازد تا افرادی كه توانايی سرمايه‌گذاری دارند اما فاقد سرمايه لازم هستند با استفاده از اين ابزارها به تجميع سرمايه‌های در دست مردم بپردازند. بانک ها به عنوان یکی از مهمترین نهادهای بازار پول، نقشی انکارناپذیر در تأمین مالی طرح های تولیدی، خدماتی و تجاری دارند. در حال حاضر بانكداری بدون ربا در ايران با چالش ها و مشكلاتی روبه روست كه آسيب‌شناسی دقيق اين چالش‌ها در كشور و ارائه راهكار‌هايی به منظور رفع اين نواقص و مشكلات يك نياز و ضرورت اجتناب‌ناپذير است. از سوی ديگر به منظور دستيابی بانكداری اسلامی به جايگاه واقعی خود، نوآوری و ارائه پاسخ به موقع و مناسب به نيازهاي مشتريان از اهميت زيادی برخوردار است. در اين راستا يكی از فرصت‌های پيش روی نظام بانكی، تنوع بخشی و توسعه شيوه‌ها و ابزارهای نوين تأمين مالی و نقدينگی است كه افزون بر پويايی نظام بانكداری اسلامی، موجب تحقق اهداف توسعه اقتصادی نيز خواهد شد. بر همین اساس در اين دوره به منظور تأمين مالی مشتریان، افزايش نقدينگی و اصلاح ساختار ترازنامه بانك‌ها، روش ها و ابزارهای جديد و نوين تأمين مالی مثل انواع صکوک و ابزارهای مشتقه که در بازارهای مالی از جمله بازارهای پول و سرمایه و سایر نهادهای مالی برای تأمین مالی دولت، شرکت های دولتی، بنگاه های مالی و شرکت های خصوصی و حتی خود بانک ها مورد استفاده قرار می گیرند، بررسی و فرآيند طراحی و اجرايی هر يك از ابزارها، به تفكيك به منظور پياده‌سازی در بانك‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری تشريح خواهد شد.

     


      اهداف دوره

     

     

    • آشنایی فراگیران با مفاهیم بازار پول و بازار سرمایه
    • آشنایی با مفاهیم و تعاریف انواع روش ها و ابزارهای تأمین مالی در بازار پول و بازار سرمایه
    • آشنایی با ابزارهای مشتقه و انواع صکوک
    • آشنایی با ارکان و شیوه های طراحی، انتشار و کاربرد ابزارهای نوین مالی
    • نحوه و فرایند تأمین مالی از طریق ابزارهای نوین مطرح شده
    • آشنایی با نحوه تبدیل به اوراق بهادار کردن دارائي های بانک (صکوک بانکی)
    • آشنایی با نسبت های مالی مهم به عنوان شاخصی برای تصمیم گیری در سرمایه گذاری یا اعطای تسهیلات
    • نحوه استفاده از ابزارهای مالی در مدیریت نقدینگی بانک ها
    • نحوه استفاده از ظرفیت شرکت های تابعه یا ثالث در فرایند طراحی و ارائه ابزارهای نوین مالی

     


     محتوای دوره

    مقدمه

    طرح کلیات و مفاهیم موضوع

    روش های سرمایه گذاری و انواع ابزارهای مالی

    تعریف انواع صكوك و فرایند انتشار آن ها

    ابزارهای مشتقه، شرایط و انواع مختلف آن

    مديريت نقدينگی در بانكداری متعارف

    ابزارهای مالی مديريت نقدينگی در بانكداری متعارف

    مديريت نقدينگی در بانكداری اسلامی

    ابزارهای مالی مديريت نقدينگی در بانكداری اسلامی

    ابزارهای مديريت نقدينگی متناسب با نيازهای بانكداری اسلامی

    مقايسه اوراق بهادار اسلامی با اوراق قرضه

    مقايسه صكوك با اوراق مشتقه

    نسبت های مالی؛ شاخص های تصمیم گیری در سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات

    شرکت های تابعه و ثالث و استفاده از ظرفیت آن ها در طراحی و بکارگیری ابزارهای مالی

    نتيجه‌گيری و پيشنهادها

     


    مخاطبان دوره

    • کارکنان مالی و اعتباری

     



     مدرس دوره

    • کارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش مالی
    • 19 سال سابقه کار بانکی
    • 5 سال سابقه تدریس در بانک ها و مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران
    • مؤلف مقالات متعدد