چاپ
دسته: اخبار
بازدید: 4572

 

رئیس کل بانک مرکزی در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی گفت:
در حال حاضر هیچ موسسه غیر مجازی در بازار پول فعالیت نمی‌کند

در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی، رئیس کل بانک مرکزی برگزاری این همایش را یک سنت پسندیده دانست که آثار مثبتی در ارتقای تدریجی عملیات بانکی بدون ربا بر جای می‌گذارد.
وی پس از این مقدمه با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر گفت: «بررسی اقلام و نسبت‌های مالی صنایع منتخب بورس در سه ماهه اول سال 1396در مقایسه با دوره مشابه سال 1395 نشان از بهبود عملکرد فعالیت‌های صنعتی دارد. از 15 رشته فعالیت صنعتی، 13 رشته فعالیت افزایش عملکرد فروش داشته است و تنها 2 گروه با کاهش درآمد حاصل از فروش مواجه شده‌ اند. در حالی که در سه ماهه اول سال 1395 عملکرد فروش 8 گروه صنعتی با کاهش مواجه بود. طبق پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی آغازشده در سال گذشته، در سال جاری هم استمرار خواهد یافت.»

ولی الله سیف از اعطای 576 هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در پنج ساله نخست سال خبر داد و شرح داد: «بر اساس آخرین آمار موجود از ابتدای مرداد سال جاری با طرح ضربتی وام ازدواج، 245 هزار فقره وام ازدواج به زوجین داده شده است که 60 هزار فقره از آن به استان‌های محروم و 185 هزار فقره به سایر استان‌ها تعلق یافته است.»

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات اساسی بانک مرکزی را در حل مشکلات بازار پول،‌ ساماندهی موسسات غیرمجاز در سال 1396 دانست و گفت: «در سال‌های 1395 و 1396 بانک مرکزی در برنامه جامع ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی اقدامات موثری را انجام داده است. انحلال تعاونی‌های اعتباری «ثامن‌الحجج» و «میزان» به دلیل مشکلات اساسی موجود در صورت‌های مالی، تعیین تکلیف بیش از یک میلیون سپرده‌گذار در این موسسات، تعیین تکلیف 96 درصد تعداد سپرده‌گذاران تعاونی منحل‌شده‌ی «فرشتگان» و برنامه‌ی واگذاری مدیریت دارایی و بدهی سه موسسه «البرز ایرانیان»، «افضل توس» و «وحدت» به بانک‌های «تجارت»، «آینده» و «موسسه اعتباری ملل» از مهم‌ترین این اقدامات است. در حال حاضر هیچ موسسه غیر مجازی در بازار پول فعالیت نمی‌کند.»

بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی 7 و 8 شهریور ماه 96 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.