ارزیابی دقیق مخاطبان برای تصدی یک شغل یا ارتقاء به سطح شغلی بالاتر در سازمانی که در یک حوزه تخصصی مانند صنعت بانکداری فعالیت می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پر واضح است که اشتغال و فعالیت در حوزه بانکداری، تخصص های ویژه و به روز برای مواجهه با پویایی های این صنعت رقابتی را می طلبد؛ چه بسا ارزیابی های نادرست و خالی از دقت لازم در راستای جذب یا بازتخصیص منابع انسانی در سازمانی که در این صنعت فعالیت می کند، عواقب ناگواری را برای آن سازمان به همراه داشته باشد و بقای آن سازمان را به مخاطره اندازد. لذا تصمیم سازان و مسئولان سازمانی که قصد جذب نیروی انسانی یا بازتخصیص بهینه منابع انسانی خود را دارند، می بایست در انتخاب شیوه و نهادی که وظیفه ارزیابی داوطلبان را به عهده می گیرد، نهایت دقت را به خرج دهند.
مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، با توجه به تعاملات مؤثر و گسترده ای که با اساتید دانشگاهی و خبرگان و صاحبنظران حوزه های علوم بانکی، مالی و اقتصادی، در طول حیات خود ایجاد نموده، را می توان به عنوان بهترین و معتبرترین مرجع برای طراحی و برگزاری آزمون های مختلف تخصصی در حوزه بانکی از جمله آزمون های استخدامی و آزمون های جامع کارکنان بانک ها و مؤسسات اعتباری و مالی و همچنین انجام مصاحبه های تخصصی و علمی با داوطلبان برگزیده در تکمیل فرایند ارزیابی قلمداد نمود. علاوه بر این، تجربه تشکیل شده در مؤسسه منتج از برگزاری آزمون های مختلف در طی سال های متمادی، منجر به ایجاد و تولید فرایندها، دستورالعمل ها و سامانه های مختلف و مناست برای برگزاری انواع آزمون های استخدامی و تخصصی با شیوه های مختلف شده است، که این قابلیت های اجرایی نیز مزید بر اعتبار مؤسسه در برگزاری آزمون های استخدامی، جامع و تخصصی در نظام بانکی کشور است.
مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران امکانات و آمادگی انجام کامل فرایند ارزیابی مخاطبان مدنظر یک نهاد مالی به صورت آزمون کتبی(تستی یا تشریحی)، انجام مصاحبه تخصصی-علمی یا ترکیبی از این دو صورت را دارد. علاوه بر این، با توجه به اینکه مؤسسه از اواخر سال گذشته و با بروز و شیوع ویروس کرونا، نسبت به ارتقای بسترهای برگزاری کلاس ها و آزمون های غیرحضوری اقدام نموده، در حال حاضر ظرفیت برگزاری آزمون های الکترونیکی غیرحضوری معتبر را نیز مهیا نموده و در صورت درخواست یک سازمان قادر به برگزاری چنین آزمون هایی است.
مزیت قابل توجه آزمون های غیرحضوری هزینه ها بسیار پایین و انعطاف بسیار بالای آن است. از آنجا که فرایند ارزیابی سطح دانش، تخصص و مهارت کارکنان شاغل در یک سازمان با اهدف مختلفی می تواند برگزار شود، این دو ویژگی ارزنده و منحصر به فرد می تواند در ارزیابی جامع کارکنان شاغل در یک سازمان بسیار حایز اهمیت باشد؛ چراکه با این شیوه می توان طی یک برنامه ریزی بلندمدت بدون اینکه نیاز باشد کارمند محل کار خود را ترک نماید و هزینه های تردد و تعامل با سایرین را خصوصا در شرایط فعلی (شیوع ویروس کرونا) متحمل شود، فرایند ارزیابی را در قالب آزمون الکترونیکی شامل سؤالات متنوع (چهارگزینه ای، تشریحی، پاسخ کوتاه، جای خالی و ...) یا مصاحبه برخط در محل خدمت به دفعات و در بازه های زمانی کوتاه (مثلا یک ساعت) انجام داد و کلیه داده های مربوط به آزمون های مختلف هر داوطلب که در زمان های مختلف برگزار شده را در بانک اطلاعاتی مربوط نگهداری نمود. سپس با استفاده از شیوه های علمی، داده های آزمون را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. چنین تحلیل هایی نه تنها به ارزیابی دقیق تر و منسجم تر از آزمون دهنده منجر می شود بلکه نقاط قوت و ضعف آزمون دهندگان را مشخص می نماید که می توان بر اساس آن نیازسنجی آموزشی و برنامه آموزشی هدفمندتری را تدوین نمود.
سازمان های متقاضی می توانند درخواست خود را به صورت مکتوب به مؤسسه اعلام نموده یا به منظور کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 27892468 - 27892443 تماس حاصل نمایند.
یکی از منابع ریسکی که یک سازمان با آن مواجه است، ریسک عملیاتی است که ناشی از عملکرد نادرست یا ناقص سامانه ها، فرایندها و اشتباهات انسانی نیروی کار در آن سازمان است. در بین عوامل ایجاد کننده ریسک عملیاتی، اشتباهات و خطاهای انسانی که نیروی کار در محیط کار مرتکب می شود، سهم عمده ای را به خود اختصاص داده است و باید مورد توجه مدیران سازمان قرار گیرد. آموزش صحیح و مؤثر نیروی انسانی یک سازمان کارآمدترین راهکار برای مدیریت این ریسک بوده و علاوه برآن منافع قابل توجه دیگری را نیز به دنبال دارد.
مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران را با توجه سابقه طولانی در برگزاری دوره ها و رویدادهای تخصصی متنوع علمی و آموزشی و همچنین تعاملات مؤثر و گسترده با اساتید دانشگاهی و خبرگان و صاحبنظران حوزه های علوم بانکی، مالی و اقتصادی، می توان به عنوان بهترین و معتبرترین مرجع برای طراحی و برگزاری دروه های مختلف تخصصی در حوزه بانکی و مالی با شیوه های مختلف حضوری و غیرحضوری قلمداد نمود.
فرایند شناسایی نیازهای آموزشی یک نهاد مالی را می توان با برگزاری آزمون های جامع هدفمند از کارکنان حوزه های مختلف نهاد مالی انجام داد و با تحلیل و بررسی نتایج آزمون و همچنین با به اشتراک گذاری نتایج با مدیران ارشد نهاد مالی و دریافت بازخوردهای مرتبط نیازهای آموزشی هر حوزه تخصصی را تعیین و برنامه برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز را طراحی نمود.
سازمان های متقاضی می توانند درخواست خود را به صورت مکتوب به مؤسسه اعلام نموده یا به منظور کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 27892468 - 27892443 تماس حاصل نمایند.
معاون آموزشی و پژوهشی: آقای دکتر محمد امیدی نژاد
|
![]() |
به منظور آشنایی بیشتر کارکنان شبکه بانکی با تغییر و تحولات این حوزه و آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی صنعت بانکداری در سطح بین المللی، سمینارهای آموزشی در قالب برنامه یک یا چند روزه نیز طراحی و ارائه می شود.
برخی از مهمترین سمینارهای آموزشی برگزار شده:
سمینار آموزشی ادغام و اکتساب در بانکداری
سمینار آموزشی کفایت سرمایه مبتی بر توافقنامه های بال 2 و بال 3
سمینار آموزشی مدیریت دارایی ها و بدهی ها در نظام بانکی کشور
سمینار آموزشی مدیریت ریسک عملیاتی در شعب بانک ها و موسسات اعتباری
سمینار آموزشی ابعاد تقلب در چک و راهکارهای پیشگیری از آن