بسمه تعالی

مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

شرایط پذیرش دانشجو در دوره در سطح کارشناسی ارشد رشته­ های

مدیریت امور بانکی، بانکداری اسلامی، مالی با گرایش ­های مهندسی مالی و مدیریت ریسک و حقوق مالی و حسابداری بانکی

در سال تحصیلی  99-1398 

 

1- شرایط و ضوابط شرکت در آزمون ورودی

 دارا بودن هر نوع مدرک کارشناسی،

 دارا بودن حداقل معدل کل 12 ( معدل ج در سیستم قدیمی دانشگاه ­ها ) در دوره کارشناسی،

 کلیه کارکنان رسمی و قراردادی شاغل در بانک­ ها و شرکت­ های وابسته، مؤسسات مالی و اعتباری و شرکت­ های وابسته، مؤسسات اعتباری غیر بانکی و شرکت­ های تأمین سرمایه­ گذاری می ­توانند در آزمون ورودی دوره شرکت نمایند.

 دانشجویان مقطع کارشناسی در صورتی که تا تاریخ 1398/6/31 فارغ التحصیل شوند، می­ توانند در آزمون دوره شرکت نمایند.

تبصره: هر داوطلب می­ تواند در رشته­ های مدیریت امور بانکی، بانکداری اسلامی مالی با گرایش ­های مهندسی مالی و مدیریت ریسک و حقوق مالی و حسابداری بانکی شرکت نماید. پذیرش نهایی داوطلب برمبنای اولویت انتخاب ایشان و ظرفیت­ های برگزاری دوره در واحد تهران و شهرستان­ ها تعیین می ­شود.

 شرکت در آزمون ورودی درسطح دورۀ کارشناسی ارشد مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران به دو شیوه زیر امکان­ پذیر است:

1- معرفی توسط سازمان محل خدمت:

در این روش فهرست اسامی داوطلبان متقاضی به تشخیص سازمان محل خدمت تهیه و به مؤسسه ارسال می­ شود. همچنین، کلیه هزینه­ های ثبت نام و در صورت پذیرش داوطلب هزینه­ های تحصیل در دوره از طریق آن سازمان وصول شده و عملکرد آموزشی دانشجو نیز در پایان هر نیمسال تحصیلی به آن سازمان منعکس خواهد شد.

2- انفرادی:

در این روش حائزین شرایط شرکت در دوره (مشمولین موارد 1 تا 4) می­توانند با هزینه­ های شخصی در آزمون دوره ثبت نام و در صورت قبولی به تحصیل در دوره مشغول شوند.

توجه: کلیه داوطلبان، ضروری است با مراجعه به وب سایت مؤسسه به آدرس www.ibi.ac.ir  فرایند ثبت نام در آزمون ورودی را مطابق زمانبندی تعیین شده تکمیل و نهایی نمایند.

2- مواد آزمون ورودی

فهرست دروس، ضرائب آزمون ورودی دوره به شرح جدول ذیل است:

 

جدول دروس آزمون در سطح دوره كارشناسي ارشد سال تحصيلي 99-1398

ردیف

نام درس

ضريب

1

زبان عمومي و تخصصي (انگلیسی)

2

2

آمار و ریاضی

3

3

اقتصاد خرد و کلان

3

4

مدیریت مالی

4

5

بانکداری داخلی

4

   

3- شیوه برگزاری دوره

شیوه برگزاری دوره آموزشی- پژوهشی است و محتوای برنامه درسی مشتمل بر واحدهای درسی و پایان­ نامه بوده که اخذ پایان­ نامه در این دوره برای فراغت از تحصیل الزامی است.

4- نحوه ثبت نام

  • ثبت نام داوطلبانی که توسط سازمان محل خدمت برای شرکت در آزمون معرفی می­ شوند در دو مرحله و به شرح ذیل انجام می ­شود:

1- در مرحله اول داوطلبان بایستی در مهلت مقرر به اداره آموزش بانک/ مؤسسه/شرکت محل خدمت خود مراجعه و نسبت به ثبت نام اولیه و دریافت شماره پرونده اقدام کنند.

2- در مرحله دوم داوطلبان بایستی در تاریخ­ های اعلام شده با در اختیار داشتن شماره پرونده و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام به سایت مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران مراجعه و نسبت به تکمیل فرم ثبت ­نام اقدام نمایند. بدیهی است ثبت نام قطعی داوطلبان منوط به انجام این مرحله و تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی خواهد بود. کلیه اطلاعات در خصوص مدارک لازم برای ثبت نام در سایت مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران از طریق آدرس www.ibi.ac.ir اطلاع ­رسانی خواهد شد.

توجه: هماهنگی­ های لازم برای انجام امور ثبت نام طی مکاتبه با ادارات آموزش بانک­ ها و مؤسسات اعتباری انجام و برنامه زمانی ثبت نام اطلاع ­رسانی خواهد شد. 

  • ثبت نام انفرادی:

داوطلبانی که متقاضی شرکت در دوره به صورت انفرادی هستند، می ­بایست مراحل ثبت نام را شخصاً از طریق وب سایت مؤسسه به آدرس www.ibi.ac.ir به انجام رسانند.

5- سهمیه رزمندگان و ایثارگران

هر یک از داوطلبان متقاضی سهمیه رزمندگان و ایثارگران می ­توانند بر اساس شرایط خود که در بندهای «الف» و «ب» ذیل آمده است، متقاضی این سهمیه شوند.

1- الف) رزمندگانی که بر اساس ماده 1 و تبصره ­های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ 1359/6/31 لغایت 1367/6/31 حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته ­اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به دریافت گواهی و ارائه آن در روز آزمون به مسئولین مربوطه اقدام نمایند.

تبصره 1: مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می­ شود.

تبصره 2: مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت­ های خدمتی پرسنل وزارتخانه­ ها، سازمان­ ها و ارگان­ های نظامی در جبهه و نیز در طرح 6 ماهه دانشجویان دانشگاه ­ها و موسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی­ شود.

تبصره 3: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه ­های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی­ شوند.

 

2-الف) آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزان موظفی، که از تاریخ 1359/6/31 تا 1367/6/31 حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته ­اند، با تایید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران «آجا»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «ودجا»، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران «ناجا») می ­توانند از مزایای این قانون استفاده نمایند.

ب) سهمیه ایثارگران: «جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر 25% و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور دواطلبانه در جبهه» و همچنین «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر» برای استفاده از سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به دریافت گواهی و ارائه آن در روز آزمون به مسئولین مربوطه اقدام نمایند.

با توجه به تصویب «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی (1400-1396)» در تاریخ 1395/12/14 توسط مجلس شورای اسلامی، ماده 90 این قانون علاوه بر ماده 70 «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و اصلاحیه بعدی آن در ماده 47 «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)» در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان بر اساس این قوانین صورت می­ گیرد.

بر اساس قوانین فوق:

 1- بیست و پنج درصد (25%) ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد.(سهمیه ایثارگران 25% ظرفیت)

 2- پنج درصد (5%) ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر 25% و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فزرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد.(سهمیه ایثارگران 5%ظرفیت)

تذکر: طبق تبصره بند الف ماده 90 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر بازهم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می­ یابد.

تذکرات مهم:

1- براساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی و یا 5 درصدی) 70% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان 80 نمره پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد.

2- جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر 25% و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان و همچنین همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر در صورت تایید ارگان مربوط، در این آزمون در سهیمه ایثارگران گزینش می­ گردند.

6- محل برگزاری آزمون

آزمون در سطح دورۀ كارشناسي ارشد در شهر تهران برگزار مي‌شود.

 

 

 

 

 

توجه :

به استناد مصوبه مورخ 1398/4/23 شورای آموزشی و پژوهشی  و به منظور کاهش هزینه های شرکت در آزمون، به اطلاع داوطلبان شرکت در آزمون ورودی دوره در سطح کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی 99-1398 می­رساند، پیرو تقاضای داوطلبان مبنی بر برگزاری آزمون ورودی در واحدهای شهرستان، علاوه بر شهر تهران با برگزاری آزمون در شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، کرمان، ساری، اهواز و شیراز موافقت شد. اخبار مرتبط

داوطلبان می­توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام در صورت تمایل نسبت به تغییر شهر مورد نظر برای شرکت در آزمون اقدام نمایند.

7- پذیرش دانشجو

پذیرش دانشجو در این دوره بر اساس احراز شرایط مورد نظر مؤسسه و کسب نمره قبولی در آزمون کتبی صورت خواهد گرفت.

8- زمان برگزاری آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه

زمان برگزاری آزمون 25 مرداد 1398، اطلاعات تکمیلی به صورت مکتوب به ادارات آموزش بانک­ ها و مؤسسات اعتباری و همچنین از طریق وب سایت مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران اعلام می ­شود.