عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مشتریان بانکی به دنبال قرض الحسنه بدون سود و با قابلیت دریافت تسهیلات هستند. حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان و حسین میثمی در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی به ارائه مقاله‌ای با عنوان «سپرده پذیری امتیازی (قرض الحسنه تعاونی)؛ ابزاری نوین جهت مدیریت منابع و مصارف قرض الحسنه در شبکه بانکی» پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان درباره این مقاله گفت: ما از نظر شریعت اسلام دو نوع قرض الحسنه داریم. نوع اول قرض بدون دریافت هیچ مبلغ اضافه‌ای است که در سیستم بانکداری ما در قالب‌های مختلف مانند صندوق‌های قرض الحسنه به اجرا در آمده است. نوع دوم قرض الحسنه قرض با اضافه است که در آن قرض دهنده پولی را قرض می‌دهد و قرض گیرنده آن را دریافت می‌کند و در نهایت با امتیازی بر می‌گرداند.

وی اظهار کرد: یکی از مدل‌های ارائه قرض الحسنه که پس از انقلاب به شیوه‌های مختلف پیاده‌سازی شد و در سیستم بانکی نیز به عنوان قرض الحسنه شناخته می‌شود، به این صورت است که برخی افراد سرمایه دار، سرمایه افراد نیازمند را تکمیل می‌کنند.

موسویان ادامه داد: در زمینه قرض الحسنه و اهمیت آن در روایات داریم که حضرت رسول (ص) قرض را با اضافه‌ای بر می‌گردانند و می‌گفتند که بهترین شما آن کسی است که قرض را به روش نیکو و در نزدیکترین زمان برگرداند. در فرهنگ اسلامی امتیاز بدون شرط به شدت سفارش شده و ابزاری نیز ایجاد شده تا بانک‌ها بتوانند خدماتی را به مشتریان بدون شرط اضافه یعنی ربا به مشتریان ارائه کنند.

وی در پایان گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سیستم بانکداری، بسیاری از مشتریان بانکی به دنبال آن هستند که سپرده خود را به عنوان قرض الحسنه و بدون سود نگهداری کنند و به جای آن تسهیلات دریافت کنند. در همین راستا برخی از بانک‌ها و موسسات حرکاتی را  آغاز کرده‌اند که می‌تواند موفق باشد، اما باید به اهمیت شریعت هم توجه کرد تا شاهد ربا نباشیم.