بسمه تعالی

" يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـََّؤُا; "    

از ميان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او مي ترسند". سورة فاطر، آیه 28   

   به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش، هفته اي كه فرصت مناسبي براي توجه و تمركز روي ابعاد مختلف امر پژوهش وفناوري در كشور فراهم آورده تا كليه ذي نفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعيت موجود در÷كشور براي آينده، برنامه ريزي و اقدامات بهتر و مهم تري را در دستور كار خود قرار دهند، معاونت پژوهشی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران نیز ضمن گرامی داشتن این ایام و طرح این نکته که انجام تحقیق و پژوهش فقط منحصر و محدود به زمان خاصی نبوده و جامعه علمی در تمام لحظات باید فرایند تحقیق را دنبال کنند، بر اهمیت جایگاه پژوهش تأکید نموده و با سرلوحه قراردادن آیات مقدس کتاب آسمانی و سخنان معصوم، به استقبال هفته پژوهش خواهد رفت.

   همان گونه که بر همگان مشهود است، در مورد اهمیت علم وتحقیق سخنان گهرباری از بزرگان دین مبین اسلام نقل شده است. به عبارت بهتر در باب تکریم دانشمندان و محققان، پيامبر اکرم (ص) فرمود: هرکس عالم و دانشمندي را گرامي بدارد مرا گرامي داشته و هر کس مرا گرامي بدارد خدا را گرامي داشته است. (جامع الاخبار ص 39) و همچنین حضرت علی (ع) در همین رابطه می فرماید: لا عَمَلَ كَالتَّحقیقِ؛ ‏ هیچ كردارى مانند پژوهش نیست. مقام معظم رهبری مدظله العالی در راستای حرمت گذاشتن به جایگاه علم و تحقیق و ارج نهادن به محققان نیز اینگونه بیان داشتند که " پیشرفت و عزت کشور درگرو تلاش در زمینه علم و پژوهش است. همچنین ایشان یادآور می شوند که پژوهش و تحقیق در نظامهای آموزشی دنیا رکن اساسی و مایه بقای آن است و شاخص رشد و یا عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی و تحقیقی، به چگونگی و جایگاه پژوهش آن بر می گردد، چنین فرازهای ارزشمندی که از کتاب مقدس ما سرچشمه گرفته و در لسان انبیاء و اولیاء الهی و جانشینان آنها نیز ساری و جاری شده است ، مبین این نکته است که پژوهش از جایگاه رفیع و والایی برخوردار بوده و محققان و دانشمندان باید در انجام این عمل مقدس، تلاش وافی مبذول داشته و همواره به انجام آن اهتمام ورزند. 

  همچنین شایسته است به یاد داشته باشیم که پژوهش، کلید تحول در تربیت بوده و تحقیق یک مجاهدت علمی مستمر است. در این راستا، هفته پژوهش، نماد راهی روشن، برای دستیابی به حق و حقیقت است. بنابراین با استعانت به کلام مقدس قرآن و با عنایت به کلام معصومین این نتیجه مشخص می شود که پژوهش، هم فضیلت است هم ضرورت، پس بدون پژوهش، تصمیم گیری نکنیم.

  حاصل سخن این که، معاونت پژوهشي موسسه با كادر علمی نسبتا جوان و پويا، درحد بضاعت و توان خود، همواره سعي در اعتلاي موسسه متبوع خود داشته است. به گونه ای که، توليد فكر، نگارش پایان نامه و آفرینش مقاله های پژوهشی در قالب نشریه تخصصی كه بخش‌هايي از آنها در صفحه‌ اصلي سايت موسسه، چشم‌نوازي مي‌كند و نیز تأليف، تدوين و چاپ ده‌ها عنوان كتاب از اساتید مبرز موسسه، گواهي بر اين مدعاست.

  در خاتمه معاونت پژوهشی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، با ارسال سلام به روح خستگی ناپذیر محققان و پژوهشگران این مرز و بوم، ضمن عرض تبریک به مناسبت وزیدن شمیم خوش و نسیم پژوهش بر روح جانفزای پژوهشگران، موفقیت روزافزون آنها را از درگاه خدواند متعال مسألت می نماید.