مدرسه تابستانی

ارتباط با موسسه

  • خیابان پاسداران- ایستگاه ضرابخانه- پلاک 195 
  • کد پستی : 1664647111  
  • تلفن دبیرخانه : 22881701  
  • دورنگار دبیرخانه: 22849089  
  • پست الکترونیک : info@ibi.ac.ir

 دسترسی به پرتال مدیریت حرفه ای شعب بانکها

مديران شعب، نقشي بسيار مهم و اساسي در موفقيت و پيشبرد استراتژي‌ها و اهداف بانك دارند. سودآوري و توسعه كسب و كار بانك‌ها تا حد زيادي مرهون تلاش‌ها و زحمات مديران و كاركنان شعب آن‌ها است.

بانك‌ها حتي اگر از پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي الكترونيكي بانكي استفاده كنند، محصولات و خدمات متنوعي را ارائه دهند و شعب خود را در بهترين مناطق و با زيباترين دكوراسيون و تزئينات داخلي داير نمايند، چنانچه از مديران لايق و توانمند و نيروي انساني شايسته در شعب خود برخوردار نباشند، هرگز قادر به جلب و جذب مشتري و تحقق اهداف خود نخواهند بود.

مديريت و اداره يك شعبه بانك به دانش و مهارت‌هاي متعددي نياز دارد. مهم‌ترين اين مهارت‌ها عبارتند از مهارت در مديريت سرمايه انساني شاغل در شعبه، مهارت در استفاده بهينه از منابع، مهارت در ارائه خدمات بيش از حد انتظار به مشتري و مهارت در توسعه كسب و كار. در جهان كنوني كه اقتصاد و كسب و كارها جهاني و تا حد زيادي الكترونيكي شده و رقابت و نوآوري در كليه صنايع، از جمله صنعت بانكداري شدت يافته است، مسئوليت مديران شعب به مراتب دشوارتر شده است. مديران شعب در اين دوره از زمان، تنها در صورتي مي‌توانند در عرصه رقابت با بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري داخلي و جهاني نايل به كسب موفقيت شوند كه خود را با دانش بانكي روز تجهيز كنند و مهارت‌هاي جديد بانكي (مانند: بازاريابي، مديريت روابط با مشتري، مديريت ريسك، استفاده از ابزارهاي نوين مالي و بانكداري الكترونيكي) را كسب نمايند.

مؤسسه عالي آموزش بانكداري ايران همواره كوشش نموده است كه در كنار برنامه‌هاي آموزشي بلندمدت در مقاطع مختلف تحصيلي و آموزش‌هاي كوتاه مدت تخصصي، نسبت به برگزاري همايش‌هاي علمي همت گمارد. همايش بانكداري اسلامي كه بيست و دومين آن در شهريور ماه سال جاري برگزار شد، از جمله اين همايش‌ها مي‌باشد. با توجه به اهميتي كه مديريت شعبه در پيشبرد اهداف بانك دارد، مؤسسه بر آن شد كه افزون بر همايش‌هاي سالانه بانكداري اسلامي، همايشي هم در مورد مديران موفق شعب بانكها برگزار نمايد تا فرصتي فراهم آيد كه مديران موفق شعب بانك‌ها افزون بر استفاده از سخنراني‌هاي علمي بتوانند دلايل موفقيت خود را مطرح كرده و از تجارب يكديگر بهره‌مند شوند. افزون بر آن اين فرصت فراهم خواهد شد تا سه نفر از موفق‌ترين مديران شعب هر بانك شناسايي شده و از خدمات آنان به نحو شايسته‌اي تقدير شود.
نخستين همايش مديران موفق شعب در نهم مرداد 1389 پس از سخنراني افتتاحيه رياست محترم مؤسسه عالي بانكداري، با سخنراني قائم مقام محترم بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران آغاز و با ايراد سخنراني مديرعامل وقت بانك ملي ايران و پنج سخنراني علمي و كاربردي ديگر ادامه يافت. در اين همايش دو ميزگرد نيز با شركت رؤساي موفق شعب برگزار شد و از خدمات رؤساي شعب موفق برگزيده تقدير به عمل آمد. 
با توجه به تجربيات كسب شده در اين همايش، در دومين همايش كه در تاريخ 12 بهمن 1390 برگزار گرديد، كوشش به عمل آمد تا ضمن رفع نواقص همايش گذشته، بر غناي مطالب علمي و مشاركت هر چه بيشتر رؤساي شعب موفق در انتقال تجارب خود افزوده شود.
شايان ذكر است كه دومين همايش مديران موفق شعب، پس از سخنراني افتتاحيه رياست محترم مؤسسه عالي آموزش بانكداري، با سخنراني جناب آقاي بهمن مسگرها، عضو محترم هيأت عامل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و دو سخنراني توسط مديران عامل دو بانك به نمايندگي از بانكهاي دولتي و خصوصي (جناب آقايان دكتر رامين پاشايي فام و دكتر مجيد قاسمي) آغاز و با چهار سخنراني علمي و كاربردي ادامه يافت. ويژگي مهم اين همايش نسبت به همايش قبلي، ايراد سخنراني توسط دو مدير شعبه موفق در بيان علل موفقيت‌هاي كسب شده و تشكيل دو ميزگرد حرفه‌اي با تأكيد بيشتر بر تبادل تجربيات مديران موفق شعب بانك‌ها با يكديگر بود.
سومین همایش رؤسای موفق شعب بانکهای سراسر کشور، با هدف دانش افزایی علمی و حرفه­ای رؤسای منتخب شعب، تبادل تجربیات موفقیت آمیز آنان و تجلیل از حائزین رتبه­ های برتر در تاریخ هفتم بهمن ­ماه سال 1391 در محل سالن همایش­های مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران برگزار گردید.
این همایش که در ساعت 8:30 صبح روز شنبه هفتم بهمن ­ماه سال جاری در محل مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران با حضور بیش از 300 نفر از مدیران ارشد نظام بانکی کشور و مدیران میانی و رؤسای برگزیده موفق شعب 24 بانک از سراسر کشور تشکیل شد.
چهارمين همايش رؤساي موفق شعب شبكه بانكي كشور نیز با محوريت و شعار  «بانكداري مجازي، ارتقاي عملكرد بانكها» و در جهت تعقيب اهدافي چون، تقويت مهارتها و دانش افزايي علمي و حرفه­اي در زمينه علوم بانكي مورد نياز رؤساي شعب، بحث و تبادل نظر ميان رؤساي شعب در رابطه با انتقال تجربيات موفقيت آميز خود و نيز تجليل از تلاش­هاي اين مديران عملياتي (شعب) شبكه بانكي كشور، از سوي مؤسسه عالي بانكداري ايران با همكاري شبكه بانكي كشور در تاريخ دوشنبه 28 بهمن ماه 1392 در محل سالن همايش­هاي مؤسسه برگزار گرديد.
در اين همايش كه در ساعت 8:30 صبح پس از تلاوت آياتي از كلام ا... مجيد و سرود جمهوري اسلامي ايران بطور رسمي آغاز بكار كرد پس از سخنراني افتتاحيه معاون محترم نظارتي بانك مركزي، مدير كل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي و همچنين مديران عامل بانك­هاي پاسارگاد، اقتصادنوين، آينده به همراه عضو هيأت مديره بانك سپه و جناب آقاي دكتر پيمان نوري بروجردي (استاد دانشگاه و از مديران نظام بانكي) بعنوان سخنران اصلي به ايراد موارد و مطالب تخصصي و كاربردي مورد نياز رؤساي شعب پرداختند.
در همايش مذكور كه با حضور مديران عامل محترم و اعضاي هيأت مديره و مديران امور شعب و روابط عمومي 29 بانك و مؤسسه اعتباري برگزار گرديد، قريب به 300 تن از رؤساي منتخب شعب بانك­هاي كشور كه با توجه به ضوابط و شاخص­هاي  تدوين شده از سوي كميته علمي همايش و از سوي بانك­ها معرفي شده بودند مشاركت داشتند. همچنين شاهد ارائه سخنراني دو رئيس شعبه برگزيده در خصوص ارائه و انتقال تجربيات مفيد خود در اداره شعب به ساير همگنان خود بوديم و نيز با برگزاري يك ميزگرد تخصصي متشكل از 8 نفر از رؤساي شعب منتخب بانك­هاي بخش دولتي و خصوصي، مديران عملياتي  بانك­هاي كشور موارد و موضوعات مختلف و مشكلات مبتلابه و تجربيات خود در جهت ارتقاي عملكرد شعبه و مشتري مداري و جذب منابع و كاهش مطالبات غيرجاري شعبه متبوع خود به بحث و تبادل نظر پرداختند.
خاطرنشان مي­ سازد كه در سخنراني افتتاحيه كه توسط آقاي دكتر رضوي رياست مؤسسه عالي بانكداري ايران ايراد گرديد وي ضمن عرض خيرمقدم و خوش آمد گويي به مدعوين و حاضرين در همايش و قدرداني از حضور رؤساي برگزيده شعب  شبكه بانكي كشور و تجليل از زحمات و تلاش­هاي خستگي­ ناپذير آنان در اجراي كارايي سياست­هاي پولي در سطح شعب اظهار نمود: هدف از برگزاري اين سلسله همايش­ها از يك سو قدرداني از تلاش­هاي بي­وقفه مديراني است كه در حقيقت جلودار خدمت رساني به مردم، جامعه و اقتصاد كشور در صنعت بانكداري بوده و از سوي ديگر، انتقال تجربيات موفقيت­آميز  اين عزيزان به ديگر همتايان و همكاران خود در شبكه بانكي و آشنايي با تغييرات و تحولات جديد در صنعت بانكداري و  چالش­هاي آن بوده است.
ايشان همچنين در ادامه سخنراني خود اظهار داشت: ارزيابي­هاي انجام شده از برگزاري سه دوره گذشته همايش رؤساي موفق شعب همگي حاكي از استقبال فراوان بانك­ها بوده است به­ گونه­ اي كه برغم تقاضاي مستمر بانك­ها براي اختصاص سهميه  بيشتري براي معرفي مديران برتر شعب خود، به علت محدوديت گنجايش سالن همايش و امكانات اجرايي برگزاري اين همايش، پاسخگويي به اين تقاضاها از سوي مؤسسه عالي بانكداري ايران امكان­پذير نبوده است. همچنين آقاي دكتر رضوي با بيان روند آماري برگزاري سه دوره همايش اظهار نمود كه تاكنون، همايش­هاي اول تا سوم رؤساي موفق شعب در 9 مرداد ماه 1389، 12 بهمن ماه 1390 و 7 بهمن ماه 1391 برگزار شده و اكنون شاهد برگزاري چهارمين همايش با حضور 29 بانك  دولتي و غيردولتي مي­باشيم به نحويكه اين آمارها موفقيت دست­اندركاران و برگزاركنندگان همايش در نيل به اهداف مدنظر همايش­هاي رؤساي موفق شعب بوده است.